Life Fitness

Life Fitness Activate Series Optima Series
Cybex Life Fitness Club Plus Series

Cardiotraining

Een ander woord voor het trainen van je uithoudingsvermogen wordt cardiotraining genoemd. Uithoudingsvermogen wordt aansluitend hierop ook je cardiorespiratoire uithoudingsvermogen, oftewel: de conditie van je hart en longen, genoemd. In tegenstelling tot krachttraining, waarbij je vooral kortdurende zware oefeningen uitvoert, draait het bij cardio om langdurende relatief lichte oefeningen.

Belangrijk bij cardiofitness is het vermogen van je lichaam om gedurende langere tijd een bepaalde activiteit vol te houden. Hoe langer je een bepaalde activiteit kan volhouden zonder naar adem te snakken hoe beter je uithoudingsvermogen. Het gevolg van een activiteit langer volhouden is dat je meer energie gebruikt. Dit betekent dat hoe langer je cardiofitness volhoudt, hoe beter je conditie is, en hoe sneller je afvalt.

Cardiotraining dient voor de volgende doeleinden:

  • Als warming-up
  • Om gezonder te worden
  • Om je conditie te verbeteren
  • Om af te vallen
  • Om spierherstel te bevorderen

Er zijn verschillende apparaten waarmee het uithoudingsvermogen getraind kan worden. 

Hometrainers - Upright bikes, Recumbent bikes en Spinning bikes

Grap of waarheid: praat met een groep fanatieke fietsers en de kans is groot dat het ex-hardlopers zijn. Fietsen is een perfecte trainingsvorm om je conditie te verbeteren. De progressie die je boekt hangt natuurlijk af van hoe hard je fietst en of je ‘op de vlakte’ blijft of hier en daar een helling oprijdt. Voor intensief fitnessgebruik is een gewone hometrainer, zoals een Upright bike en Recumbent bike, minder geschikt, maar kan je beter een Spinning bike nemen. Het voordeel van fietsen is dat je behoorlijk wat (digitale) kilometers kunt afleggen, het nadeel is dat je met fietsen voornamelijk het onderlichaam traint en het bovenlichaam relatief weinig. Op een Spinning bike worden ook je rugspieren belast. Een ander voordeel van het gebruik van hometrainers is dat er meerdere weerstanden instelbaar zijn. Hierdoor kan iedereen trainen op zijn eigen niveau.

Loopbanden

Het grote voordeel van het trainen met een loopband is dat je inzicht krijgt in hoe hard je loopt en hoeveel calorieën je verbrand etc. In combinatie met de tijdregistratie is je progressie beter bij te houden. In ons assortiment vind je diverse loopbanden voor verschillende trainingsdoelen en -intensiteiten. Een ander voordeel is dat je met hardlopen relatief veel calorieën verbrandt. Het nadeel is dat hardlopen behoorlijk belastend is voor de kniegewrichten. Goede hardloopschoenen en een juiste hardloophouding en een geleidelijk opbouw van de trainingsbelasting zijn daarom van groot belang.

Roeitrainers

Trainen op een roeitrainers is een effectieve work-out. Roeien is een trainingsvorm waarbij praktisch alle spiergroepen worden aangesproken, hoewel op de roeitrainers de triceps minder belast worden. Daarnaast wordt ook het cardiovasculaire uithoudingsvermogen gestimuleerd. Het nadeel van roeitrainers is dat je niet snel een half uur of langer bezig bent, waardoor andere cardio apparaten voor uw conditie geschikter zijn. Voor het trainen van verschillende spiergroepen zijn roeitrainers echt weer geschikter.

Crosstrainers

Crosstrainen betekent niets anders dan het afwisselen van verschillende trainingsvormen voor een meer ‘allround’ conditie. De triatlon is bijvoorbeeld een hele intensieve manier van crosstrainen, waarbij hardlopen, fietsen en zwemmen worden afgewisseld, maar ook het afwisselen van de loopband en de hometrainer kan als crosstrainen worden gezien. Het grote voordeel van het trainen op een crosstrainer is dan ook dat je meerder soorten condities opbouwt. Met elke sportactiviteit bouw je namelijk een sportspecifieke conditie. Iemand die gewend is veel te fietsen, hoeft nog geen goede hardloopconditie te hebben. Met een crosstrainer bouw je een loop-fiets-wandel conditie op. Het voordeel hiervan is dat je hierdoor een goede gevarieerde conditie opbouwt en veel calorieën verbrandt. Het verschil tussen een front- en rear driven crosstrainer is dat een front driven crosstrainer lagere golvende bewegingen maakt, waardoor deze minder belastend is voor de kniegewrichten. Met lagere golfbewegingen train je je beenspieren echter ook minder.


Krachttraining

Het doel van krachttraining is het sterker maken van je spieren. Dit doe je door je spieren te belasten, in het geval van krachttraining met behulp van je lichaamsgewicht, dumbbells, halters en fitness toestellen. Door je spieren te belasten creëer je kleine scheurtjes in de spiervezels. Deze scheurtjes worden door je lichaam hersteld. Je lichaam wil zichzelf voorbereiden op de volgende belasting van de spieren, daarom worden de scheurtjes hersteld tot boven het oude niveau. Ze worden dus iets sterker gemaakt dan voorheen. Dit wordt ook wel supercompensatie genoemd. Door dit te blijven herhalen worden je spieren op de lange termijn dus steeds een stukje sterker en groter.

Krachttraining dient voor de volgende doeleinden: 

  • Je spieren sterker en groter maken
  • Het verbranden van vet
  • Om de algemene gezondheid te verbeteren  

Er zijn verschillende apparaten waarmee de spieren sterker gemaakt kunnen worden.

Vrije gewichten - Halterstangen, Halterschijven en Dumbbells

De meest effectieve en meest verkochte krachtsportartikelen zijn en blijven de zogenaamde vrije gewichten: halterstangen, halterschijven en dumbbells. Met vrije gewichten ben je niet beperkt in je beweging en zal je lichaam moeten zorgen voor de stabiliteit, balans en kracht. De combinatie van deze factoren zorgen voor de meest effectieve manier om snel resultaten te behalen. Bij het trainen met vrije gewichten is de juiste techniek echter van groot belang om blessures te voorkomen.

Kracht- of multistations

Voor diegenen die thuis aan krachtsport willen, maar geen zin hebben om met allemaal verschillende gewichten te trainen of daar thuis geen ruimte voor hebben, is een kracht- of multistation de ideale all-in-one oplossing. Met deze apparaten kunnen meerdere spiergroepen getraind op één compact apparaat. Het verschilt per apparaat welke spiergroepen.

Suspension training

Suspension training is een vorm van weerstandstraining die kracht en flexibiliteit combineert. Met een suspension trainer gebruik je je lichaamsgewicht en de zwaartekracht om de spieren te trainen. Door je lichaamspositie te veranderen kun je de intensiteit van de training aanpassen. Het voordeel hiervan is dat je meerdere spiergroepen tegelijk traint en dat je overal kunt trainen. Daarnaast is het geschikt voor sporters van alle niveaus en leeftijden.

Bekijken als Rooster Lijst

Items 1-12 van 68

Pagina
per pagina
Aflopend sorteren
  1. Life Fitness fit 3 Multi-Gym Nieuw
    Life Fitness fit 3 Multi-Gym
    € 7.225,00 € 5.971,07
  2. Life Fitness Fit 1.0 Cable Motion Home Gym Nieuw
  3. Life Fitness G7 home Gym
    € 3.395,00 € 2.805,79
  4. Life Fitness G2 Home Gym
    € 1.595,00 € 1.318,18
  5. Life Fitness - T5 Loopband
    € 4.495,00 € 3.714,88
  6. Life Fitness - T3 Loopband
    € 2.795,00 € 2.309,92
  7. Life Fitness - Stand Row HX
    € 245,00 € 202,48
Bekijken als Rooster Lijst

Items 1-12 van 68

Pagina
per pagina
Aflopend sorteren
  • Recente zoekopdrachten
  • theragun1
  • chinning1
  • hometrainer f2043
  • hometrainer e9 pro243