Alles over rugkussens geeft een beknopt overzicht wat te doen tegen rugklachten en hoe ze te voorkomen. Dat kan zijn door correct te gaan zitten met het juiste rugkussen maar ook zeker is belangrijk de lage rugspieren te versterken en ze regelmatig te trainen. In het boekje behandel zelf je rug van R.Mckenzie vindt u veel oefenvoorbeelden.

Het juiste rugkussen
De belangrijkste functie van een rugkussen is dat hij op de juiste plek in de rug ondersteuning geeft. Met name de lordose, dat is de holling onderin de rug, moet goed ondersteund worden. Een rugkussen dient ter preventie en behandeling van rugklachten omdat het zorgt voor een anatomisch juiste zithouding. Een goed rugkussen voorkomt en vermindert rug- en nekklachten. Er zijn verschillende soorten rugkussens zoals; met schuim gevulde rugkussens en met lucht gevulde rugkussen. Een rugkussen kan gebruikt worden in bijvoorbeeld een kantoorstoel, autostoel, eetkamerstoel e.d. Elk rugkussen heeft zijn eigen hardheid/stevigheid, kijk daarom goed naar het gebruik ervan (auto of stoel) en de duur van het gebruik (langere tijd of bijv. korte autoritjes).
Andere benamingen voor dit product zijn; orthopedisch rugkussen, lendenkussen, lendekussen, lendenrol, lenderol, lumbaalkussen etc.

Rugklachten
Door onze leefomstandigheden, stress, slechte houding en zwaar werk belasten we onze rug vaak op een verkeerde manier waardoor er klachten ontstaan. We zitten, tillen en slapen vaak op een manier die onze rug verkeerd belast en zodoende klachten geven. Die klachten kunnen zich in verschillende delen van het lichaam uiten en niet alleen in de rug. Het is bekend dat nekklachten bijvoorbeeld vaak uit de rug voorkomen, dat slechte houding rugproblemen kunnen geven en dat een matras heel veel invloed heeft op de rug. Meest voorkomende oorzaken van rugklachten komen voort uit: slechte houding en/of beweging, spierzwakte, stijve wervelkolom, overgewicht, korte spieren, heupbeperking, verschil in beenlengte en bekkeninstabiliteit. Als u een duidelijke aandoening of letsel heeft (of u twijfelt), volg dan de adviezen van uw behandelend arts/therapeut. Deze oorzaken komen op zich weer voort uit risicofactoren die u zelf kunt beperken: vaak tillen en tegelijk uw rug draaien, tillen met gestrekte knieën, slechte conditie, zwaar werk, te lang in een houding zitten en/of werken, vaak dezelfde beweging maken in het werk, onstabiele werkomgeving, trillende werktuigen, depressiviteit, roken.

Pijn in de rug, iedereen heeft er wel eens last van. Lage rugpijn, is pijn in het gebied tussen de onderste ribben en de billen. De pijn kan erg hevig zijn, vooral tijdens het bewegen. Lage rugpijn komt veel voor. Mensen van alle leeftijden kunnen er last van hebben. Van de tien mensen krijgen er zes tot negen tenminste één keer lage rugpijn. Bij sommige mensen blijft het bij die ene keer maar andere mensen krijgen de rugpijn regelmatig terug. Voor iemand met een aanval van rugpijn, is het verstandig er zelf iets aan te doen. Het is belangrijk niet bang te worden van de pijn of bewegingsangst te ontwikkelen.
Probeer het gebruik van medicijnen zoveel mogelijk te beperken en beweeg zoveel als mogelijk. Veel mensen denken dat rugpijn altijd op ernstige schade aan de rug wijst, maar dat is niet zo. Verder hebben mensen het idee dat ze bewegingen moeten vermijden totdat de pijn is verdwenen maar ook dat is een misverstand: rust werkt zelfs averechts. Uit onderzoek is gebleken dat door actief te blijven de klachten sneller verdwijnen dan dat wanneer men in bed blijft liggen. Veel mensen passen hun leven op een verkeerde manier aan de rugpijn aan, vermijden activiteit en beweging. Daarmee kunnen ze, onbedoeld, hun rugpijn in stand houden. De beste aanpak van rugpijn is zoveel mogelijk actief te blijven en op een normale manier te blijven bewegen.

Wat kan ik er zelf aan doen?
Zorg voor de juiste ondersteuning, zit rechtop en zorg dat je lordose (de lichte holling in je rug) goed ondersteund wordt. Als je met de juiste lordose staat of zit wordt je rug het minst belast. Er zijn veel rugkussens, lendenrollen in verschillende maten en uitvoeringen die bij u passen. Ze zijn er voor thuis op de bank, op kantoor en in de auto. Als u zorgt voor een juiste ondersteuning wordt u veel minder snel moe en is het een effectieve vorm van preventie in lage rugpijn. Als u zit fixeert u de spieren in de lage rug, dat is op zich niet zo erg maar moet wel met afwisseling gebeuren. Zit dus niet te lang en maak op zijn tijd even een loopje om de bloedsomloop weer op gang te krijgen en zorg voor training van de lage rugspieren, zie onder. Dezelfde lage rugspieren zorgen voor de houdingspositie en als u die traint heeft u niet alleen een mooie en correcte houding maar ook traint u effectief in preventie tegen lage rugpijn.

Rugkussens met schuim zijn de meest gebruikte rugkussens.
Deze zorgen voor een stevige ondersteuning in de lage rug. Voor met name de lichte holling in de rug, de lordose, is het belangrijk dat deze een goede ondersteuning krijgt. De vulling met schuim zorgt voor een vaste ondersteuning, dit in tegenstelling van de luchtgevulde rugkussen. Deze zorgen voor een actieve ondersteuning omdat de lucht bij het verplaatsen van het lichaam ook meebeweegt en de ondersteuning daarmee ook. In tegenstelling tot het schuim rugkussens die een vaste en passieve ondersteuning geven. Zorg voor een goede zit met de juiste lichaamshouding, zorg dat de verhouding vanuit de borst van het lichaam en de benen de hoek ongeveer 100 graden is. De benen lopen dus iets af en zitten niet in een rechte hoek met het lichaam. Zorg daarbij dat de voeten vlak op de vloer kunnen rusten.

Rugkussens met lucht
Naast de met schuim gevulde rugkussen zijn er ook met lucht gevulde rugkussens. Rugkussens zorgen voor een goede ondersteuning in de lage rug. Voor met name de lichte holling in de rug, de lordose, is het belangrijk dat deze een goede ondersteuning krijgt. De vulling met lucht zorgt voor een actieve ondersteuning omdat de lucht bij het verplaatsen van het lichaam ook meebeweegt en de ondersteuning daarmee ook. Het lichaam reageert hierop in een correctie van de zithouding, vandaar de term actieve zithouding. Zorg voor een goede zit met de juiste lichaamshouding, zorg dat de verhouding vanuit de borst van het lichaam en de benen de hoek ongeveer 100 graden is. De benen lopen dus iets af en zitten niet in een rechte hoek met het lichaam. Zorg daarbij dat de voeten vlak op de vloer kunnen rusten.

Waarom een rugkussen ?
Een rugkussen dient ter preventie en behandeling van rugklachten omdat het zorgt voor een anatomisch juiste zithouding. Een goed rugkussen voorkomt en vermindert rug- en nekklachten. Er zijn verschillende soorten rugkussens zoals; met schuim gevulde rugkussens en met lucht gevulde rugkussen. Een rugkussen kan gebruikt worden in bijvoorbeeld een kantoorstoel, autostoel, eetkamerstoel e.d. Elk rugkussen heeft zijn eigen hardheid/stevigheid, kijk daarom goed naar het gebruik ervan (auto of stoel) en de duur van het gebruik(langere tijd of bijv. korte autoritjes). Er zijn rugkussens met schuim voor een vaste ondersteuning en rugkussens met lucht voor een meer actieve ondersteuning waarbij uw tevens uw rugspieren traint.

Een belangrijke regel bij rugklachten is dat u moet zorgen voor een goede ondersteuning van de lage rug maar vergeet daarbij niet uw spieren daar te trainen. Op deze site staan voorbeelden van rugtraining hoe u uw lage rug traint, zorg voor sterke rugspieren en dan zult u minder rugklachten hebben maar ook uw houdingsspieren zullen versterken en krijgt u een betere houding. Rugklachten zullen minder vaak voorkomen met een goed getrainde rug.

Tip: het boek van McKenzie Zelfbehandeling van rugpijn is een prima handboek voor zelfbehandeling van rugpijn en training van de lage rugspieren zodat klachten voorkomen kunnen worden.

  • Recente zoekopdrachten
  • tunturi+88
  • DHT250 UPi3
  • airbike2
  • Smith3