Alles over nekklachten

Op deze pagina beknopte uitleg over de oorzaken van nekkachten en wat u er aan kan doen. Ook krijgt u tips over training van sterke nekspieren. Zorg voor sterke nekspieren en train ze regelmatig. Ook de juiste ondersteuning is belangrijk, zorg voor een goed slaapkussen, daar brengt u heel wat tijd op door.

Slaap is een van de belangrijkste functies van het lichaam om te ontspannen en waarin het brein de gelegenheid krijgt om tot rust te komen.
Onze hersengolven en ademhaling vertragen en spieren ontspannen. Prikkels van buiten worden geblokkeerd en ons bewustzijn verlaagd. Slapen is dus uitermate belangrijk in onze levensbehoefte, zonder slaap zouden we snel uitgeput raken en ons brein overbelasten. We slapen ruim 1/3 van ons leven dus is het van belang te zorgen voor een goede slaapomgeving. d.w.z. een goed bed, matras en kussen.
Omdat elk van deze producten van belang zijn voor een goede nachtrust moeten ze ook allemaal van goede kwaliteit zijn, een zwakke schakel in deze combinatie is funest. Als u slaapt op een uitstekend matras en het kussen is slecht dan verliest het matras zijn waarde en slaapt u nog slecht.

Ondersteuning is de belangrijkste eigenschap waarin een matras of kussen moet voldoen zeker voor de rug maar ook voor de nek. Bij het matras moet het lichaam goed ondersteund worden maar ook niet te hard zijn. Het mag de bloedsomloop niet belemmeren, als u wel eens wakker wordt met slapende lichaamsdelen is uw matras te hard, als u last krijgt van uw rug is het waarschijnlijk te zacht.

Voor een goed orthopedisch kussen geld eigenlijk hetzelfde, niet te hard, niet te zacht maar wel met een goede ondersteuning en ventilatie. Als u veel op uw zijde slaapt is het van belang een kussen te kiezen die de juiste hoogte heeft zodat uw nek in lijn blijft met de rest van uw lichaam. Meet hiervoor de maat van uw schouder tot uw hoofd, met deze maat heeft u een indicatie hoe hoog uw kussen moet zijn. Er zijn veel kussens met twee hoogtes zodat u kunt wisselen. Houd rekening met het feit dat u iets inzakt in het kussen en het matras.
Een goed orthopedisch kussen geeft de juiste ondersteuning en houd het lichaam op zijn plaats en zorgt ervoor dat het lichaam zich in een goede en correcte houding kan ontspannen.


Ligadvies
Ondersteuning is de belangrijkste eigenschap waarin een matras of kussen moet voldoen, bij het matras moet het lichaam goed ondersteund worden maar ook niet te hard zijn. Het mag de bloedsomloop niet belemmeren, als u wel eens wakker wordt met slapende lichaamsdelen is uw matras te hard, als u last krijgt van uw rug is het waarschijnlijk te zacht.

Voor een goed orthopedisch kussen geld eigenlijk hetzelfde, niet te hard, niet te zacht maar wel met een goede ondersteuning en ventilatie. Als u veel op uw zijde slaapt is het van belang een kussen te kiezen die de juiste hoogte heeft zodat uw nek in lijn blijft met de rest van uw lichaam. Meet hiervoor de maat van uw schouder tot uw hoofd, met deze maat heeft u een indicatie hoe hoog uw kussen moet zijn. Er zijn veel kussens met twee hoogtes zodat u kunt wisselen. Houd rekening met het feit dat u iets inzakt in het kussen en het matras.
Een goed orthopedisch kussen geeft de juiste ondersteuning en houd het lichaam op zijn plaats en zorgt ervoor dat het lichaam zich in een goede en correcte houding kan ontspannen.

Vulling Hoofdkussens
Er zijn diversen vullingen voor kussens, we bespreken de drie voornaamste die voornamelijk voorgeschreven worden door fysiotherapeuten.

Vlokkenvulling
Gevuld met visco-elastische schuimvlokken die speciaal behandeld zijn tegen plakken. De ventilerende eigenschappen zijn met dit soort kussen optimaal. Het grote voordeel van dit soort kussen is dat de vulling eenvoudig eruit gehaald of juist bijgevuld kan worden. Zo kan de hoogte en de stevigheid worden afgestemd aan de persoonlijke wensen van de gebruiker. Dit soort kussen is ideaal voor mensen die geen gevormd kussen willen.

Schuimfoam
Dit soort materiaal geeft een lichte elastische tegendruk zodat het zich soepel rond het hoofd en de nek vormt. Bij dit materiaal worden ventilatiekanalen gebruikt waardoor het kussen koel en fris blijft aanvoelen en transpiratievocht kan worden afgevoerd. Een goede keus voor dit soort kussens is de uitvoering met een hoge en lage slaapzijde waarmee het kussen voorpraktisch iedereen geschikt is. Kies bij dit materiaal een kussen met een orthopedische nekrol die de nek ondersteund. Op deze manier worden de nekwervels optimaal ondersteund.

Visco-elastic traagschuim
Dit temperatuurgevoelige materiaal vormt zich om uw hoofd en nek wat zorgt voor een aangepast comfort. Het traagschuim voorkomt overmatige druk, waardoor de nek zo min mogelijk belast wordt. Het heeft tevens een open celstructuur waardoor een optimale luchtcirculatie wordt bereikt en dus niet broeierig of warm wordt, wat een aangenaam gevoel geeft. Kies bij dit materiaal een kussen met een orthopedische nekrol die de nek ondersteund. Op deze manier worden de nekwervels optimaal ondersteund.

Oefeningen voor de nek
Training/oefeningen. Bij terugkerende klachten met uw nek kunt u uw nekspieren trainen zodat ze steviger worden. Een betere conditie van deze spiergroep zorgt ervoor dat u minder klachten krijgt en de doorbloeding van de nek verbetert.De meest simpele manier om te voorkomen dat er klachten optreden is simpel, blijf met regelmaat bewegen. Voor in dit computertijdperk is het zaak om met regelmaat even op te staan en de bloedsomloop weer optimaal te laten worden. Meestal zitten we verkrampt achter een beeldscherm, we hebben dit vaak niet eens in de gaten. U niet? Ontspan op dit moment en voel dat u eigenlijk met opgetrokken schouders zit. Maak er een gewoonte van met regelmaat even op te staan en beweeg alle ledematen zodat de bloedsomloop zijn taak kan voldoen. U zult merken dat u op deze manier veel langer kunt werken zonder last te krijgen van schouders en nek, wat weer resulteert in minder stress en hoofdpijn.

Oefeningen:
    Ga ontspannen staan en loop met je gedachten door je hele lichaam en ontspan alle spiergroepen die je tegenkomt
    Slinger je armen losjes heen en weer en draai daarbij je bovenlichaam rustig van links naar rechts
    Doe hetzelfde met je benen
    Trek je schouders op en ontspan, doe dat een aantal keren
    Rol je schouders naar voren en weer naar achteren, doe dat een aantal keren
    Draai je nek naar links en naar rechts, voorzichtig, forceer niets
    Draai je nek rond tegen de klok in en probeer dichtbij je borst te komen
    Doe hetzelfde maar nu met de klok mee

Doe oefeningen met regelmaat in reeksen, begin rustig en voer het langzaam op naar 5-10 keer per oefenining. U zult merken dat uw nek warm wordt door de betere doorbloeding, dat betekent weer dat de spieren meer zuurstof krijgen en in een betere conditie komen. Als u met regelmaat oefent zult u merken dat uw nek sterker wordt en dat u minder snel moe wordt en uw houding beter wordt.

Tip: het boek van McKenzie zelfbehandeling van nekpijn is een prima handboek voor zelfbehandeling van nekpijn of in preventie ervan.

  • Recente zoekopdrachten
  • halter20
  • Sling trainer47
  • rubber30
  • matten8