Op deze pagina krijgt u meer duidelijkheid omtrent hielspoor en inlegzolen.

Wat is hielspoor?

Hielspoor is een veel voorkomende voetklacht. In veel gevallen is er simpele en goedkope oplossing voor hielspoor.
Hielspoor is een aangroei aan het hielbot door kalkafzetting. Hielspoor zelf veroorzaakt geen pijn maar de pijnuitstraling komt door ontstoken weefsel en botvlies op het peesblad.
Door overbelasting worden de banden en pezen onder de voet voortdurend uitgerekt. De aanhechting komt hierdoor onder spanning te staan en het botvlies gaat ontsteken. Na verloop van tijd ontstaat een aangroei door kalkafzetting op het bot wat een hielspoor wordt genoemd.
Hielspoor geeft een felle, aanhoudende pijn onder de hiel.

Hielspoor, wat kan ik eraan doen?

De pijn is te verminderen door het dragen van hielspoor inleghakjes (hielspoor kussen).
Dit is een siliconen of gel hielstuk-zooltje met een uitneembare dot. Door de uitneembare dot ontstaat er een effectieve afname van de belasting. Nadat de hielspoor verdwenen is kan de dot terug geplaatst worden. Zo heeft u weer een zachte inleghak voor schokdemping en om het terugkomen van de hielspoor te voorkomen. 

Hielspoor inleghakjes van siliconen of gel zijn geschikt voor hielklachten, achillespeesklachten, beenlengteverschil en artrose in het enkelgewricht. Het verschil tussen de Gel- en Siliconenhakjes is dat de Gel wat zachter is en de Siliconen wat harder maar wel wat duurzamer is.

Na een klacht als hielspoor of in preventie ervan kunt u overwegen om inlegzolen te gaan gebruiken. Uit onderzoek blijkt dat veel blessures in zachte weefsels en spieren ontstaan door te hoge belasting. Inlegzolen zijn schokdempend en helpen in het voorkomen van deze problemen. Indicaties waar inlegzolen gebruikt kunnen worden zijn o.a. hielpijn, hielspoor, lage rugpijn veroorzaakt door hielschokken, middenvoetspijn, pijnlijke enkels, peesontsteking.
Inlegzolen zijn gericht op drukverlaging, schokdemping en op het verminderen van te hoge belasting van de hiel en voet. De zolen helpen in het voorkomen van hielspoor, lage rugpijn, pijnlijke voeten en zorgen voor aangenaam comfort tijdens het lopen en sporten. Er zijn verschillende modellen voor dagelijks gebruik en sport.

Inlegzolen, wat is de functie en heb ik er baat bij?

Uit onderzoek blijkt dat veel blessures in zachte weefsels ontstaan door te hoge belasting en spierblessures door schokken.  Inlegzolen zijn schokdempend en helpen in het voorkomen van deze problemen.  Indicaties waar inlegzolen gebruikt kunnen worden zijn o.a. hielpijn, hielspoor, lage rugpijn veroorzaakt door hielschokken, middenvoetspijn, pijnlijke enkels, peesontsteking.
Inlegzolen zijn gericht op het verminderen van te hoge belasting van de hiel en voet,  drukverlaging en schokdemping.  De zolen helpen in het voorkomen van lage rugpijn, pijnlijke voeten en zorgen voor aangenaam comfort tijdens het lopen en sporten. Er zijn verschillende modellen voor dagelijks gebruik en sport. Met inlegstukjes in de schoen kan de stand van de voet en /of beenlengteverschil gecorrigeerd worden. Rugproblemen komen vaak ook door een verkeerde stand van de voet en/ of beenlengteverschil, met inlegstukjes kan dit voorkomen cq opgelost worden.

Oefeningen been en voet

Rekoefening
Plaats je handen tegen een muur. Plaats een been naar achter. Beide knieën zijn daarbij gebogen. Druk je knie van het achterste been zoveel mogelijk naar binnen, zodat je voet proneert en je een rek voelt in de peesplaat. Na 15 seconden rust doe je hetzelfde met je andere been.
Duur: 20 tot 30 sec. / 15 sec. rust / 3 herhalen.
     
Rekoefeningen voor de kuitspieren
Deze beschrijving is voor het rekken van de rechter kuitspier.
Ga rechtop staan. Maak met je linkervoet een stap naar voren. Hierbij zorg je dat de rechterhak net niet van de vloer los komt. Je rechterknie blijft gestrekt. Verplaats nu je lichaamsgewicht langzaam naar voren totdat je een rek voelt. De rechterhak blijft de vloer raken. Ter ondersteuning van de oefening kan je je handen tegen een muur plaatsen.
Duur: 10 sec. / 20 sec. rust / 3 herhalen. Voor de linkerkuitspier draait u de oefening om.

Spierversterkende oefeningen voor de voetspieren
Ga op een stoel zitten. Rol een uitgevouwen handdoek met je tenen op. Het begin van het oprollen is wel even lastig. Na 15 seconde rust doe je hetzelfde met de andere voet. Herhaal deze oefening enkele malen.
Deze oefening kan je staand of zittend doen. Raap met je tenen knikkers of een golfballetje op. Na 15 seconde rust doe je hetzelfde met de andere voet. Herhaal deze oefening enkele malen.

Massage van de ondervoet
Neem een klein balletje, liefst met nopjes, en rol deze onder de (blote) voet terwijl u op een stoel zit of staat. De bloedsomloop zal verhogen en de afvalstoffen versnelt afvoeren. De voetspieren zullen ontspannen en sneller herstellen.

  • Recente zoekopdrachten
  • tunturi+88
  • DHT250 UPi3
  • airbike2
  • Smith3